Thursday, October 27, 2011

Kem Kenegaraan Jalan Bellamy

Baru balik dari BTN (20-24hb Oct) di Akademi Kenegraan Jalan Bellamy, KL. Ramai yang tanya saya ada beza tak yang kali ni dengan yang pernah join dulu. Jadi, saya tulis kat sini lah. Kali pertama pi BTN maybe tahun 2008 kot. Masa tu kat Pahang. Jadi, mari buat perbandingan.


Penginapan:
Pahang: Dalam hutan, semua orang duduk dalam khemah ikut group masing-masing. BEST!
KL: Tengah pekan. Setiap sorang dapat 1 bilik siap dengan katil, almari, penyangkut kain, air cond. Oh, seterika juga disediakan. LAGI BEST.
Walaupun saya memang suka pi camping, tapi atas faktor usia dah kurang kecintaan itu. Jadi, lega jugak lah dapat pi kat KL ni :)


Aktiviti Indoor:
Pahang: Indoor pun tetap outdoor jugak..hehe..dikelilingi hutan hujan tropika, dan unggas.
KL: Ceramah dalam auditorium besar dan sejuk. LDK banyak tempat yang semuanya selesa lah. (sesuai lagi dengan usia)


Aktiviti Outdoor:
Pahang: Terbaik! memang dikenang sampai sekarang lah. Lasak yet fun. Setiap petang ada aktiviti, rendam selut bagai. Malam-malam pun ada lagi. Berjalan sorang2, kena tinggal lagi...Yang ni saya tak suka. Takot..hehe
KL: Cuma sehari ja kena jalan kaki ke Istana Negara.
Sia-sia ja beli sport shoes (yang lama dah hancur time pi camping). Tapi takpa lah, semua orang cakap kasut tu cantik. Muahahaha!


Makanan:
Pahang: Saya tak berapa ingat. Tapi memang setiap kumpulan dapat bahan-bahan masakan. Ada time kami kena masak sendiri jugak.
KL: Tak payah masak aihh..pi beratuq ja dan makan. Dalam dewan makan beserta aircond.


Pakaian:
Pahang: Setiap masa pakaian sukan.
KL: Tak perlu. Office hour baju kerja. Lepas tu semi formal lah.


Pengisian:
Ada yang sama ada yang tak.



Apa lagi? Tu ja kot yang penting. Hasil dapatannya ialah, saya gembira bila dikelilingi orang-orang yang bijak pandai ni. Selain pandai, cantik-cantik juga. Memang network yang bagus.



Oh, saya suka kumpulan saya. Tengok ni, semua bijak pandai.





Kalau suka boleh LIKE. Terima kasih :)

8 comments:

  1. Assalamualaikum Hani,

    saya tertarik dengan entry nie coz saya akan bertandang ke akademi nie bulan depan. Actually nak bertanya sikit: dalam surat tawaran BTN ada clause menyatakan bahawa penggunaan hp adalah dilarang dan akan dikutip drpd peserta. From your experience, how strict are they?

    Thank you in advance for the respond.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kat Jalan Bellamy ni, dorang tak kutip pun. Dia cakap dia faham kita nak contact family/ ada urusan kerja. Cuma jangan la main hp time kelas :)

      Delete
    2. Thanks for the input. This entry is really helpful coz we are expecting another set of experience of mandi kolah, stay in the dorm and other traditional BTN-related "lifestyles". We kinda liked our first BTN experience but after reading your entry, I think we are gonna enjoy this even more... probably because we are looking forward to sing this song, "Suria muncul di pagi hari..." Hahah. Thanks and all the best in your studies.

      Delete
  2. hani.. Thanks for the info.. aku kene pergi Khamis ni.. 20-24 September.. hehe.. same la plak cam tarikh ko... 1 orang 1 bilik? toilet? share macam dormitory ke? hehehe... dengar citer ade ujian? senang tak? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. toilet ada dalam setiap apartment tu..tak ingat dah ada 2 or 3...ujian senang ja macam apa yg discuss dalam LDK..1 Malaysia, perlembagaan, etc

      Good Luck!

      Delete
  3. Salam,

    Saya akan pergi mungkin pada bulan Mei ni. Bilik sorg satu ye? Katil single je ke? Bole ke yg bawa famili sebab anak saya masih kecil lagi? Saya tak pernah pergi BTN so tak tahu macam mana keadaannya. Thanks for shring your experience. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, sorang dapat satu bilik katil single.
      Tak pasti boleh bawah anak ke tak. Hari tu takda yang bawak family.

      Delete
    2. Hi anonymous.bole email sya tak? Saya pun ade masalah yg sama.mybe kita boleh bincang. Akan pergi mei ini juga. pg_farhaana@yahoo.com

      Delete