Sekarang kalau parcel Poslaju ke alamat UPM akan dihantar ke ezibox KMR untuk collection. Posmen dah tak datang hantar ke pejabat. Ezibox KMR ni terletak di Kolej Mohamad Rashid (KMR). Kalau masuk gate KMR dah boleh nampak box tu, tepi pokok besar.
KMR dah cantik sekarang. |
Ezibox. Loker-loker di sebelah kiri untuk collection barang. Anda juga boleh drop barang yang ingin dipos menggunakan loker di bahagian kanan |
Mula-mula, kita akan dapat sms dari Poslaju memaklumkan yang parcel kita sudah diletakkan di ezibox. Dia bagi pin number sekali. Kita diberi masa 48 jam untuk collect parcel tu. Bila dah sampai di ezibox tu, di touch skrin:
1) pilih bahasa
2) pilih sama ada ingin membuat collection atau drop off barang
3) masukkan tracking number
4) masukkan pin number (diberi dalam sms)
5) masukkan nama & ic number
6) pilih sama ada mahukan resit dicetak atau die-mail
SMS yang diterima dari pihak Poslaju |
Lepas semua diisi, loker berisi barang anda akan dibuka - skrin akan paparkan nombor loker. Selesai! Once loker dah buka, sms akan dihantar menyatakan barang sudah diambil.
Loker terbuka sendiri jika maklumat betul dan lengkap |
Sebab first time, cuba lah print resit. Lepas ni boleh go paperless |
Senang kan? senang kalau sms diterima lah. Kali kedua parcel saya masuk ezibox, tak dapat sms pin number tu. Haru! Will update here once dah dapat solusi.
Mcm mana kalau tak dapat sms pin number..dah dapat solusi ke ?
ReplyDeleteAwk pakai alamat mana ye?
ReplyDeleteGuna alamat upm
DeleteHi. You guna alamat ni ke?
ReplyDeleteJalan Upm, 43400 Serdang, Selango
Alamat yg ni ke? Tak payah letak alamat kolej eh?
ReplyDeleteJalan Upm, 43400 Serdang, Selangor
Tak...saya tulis alamat lengkap pejabat saya di upm.
Delete..... 43400 UPM Serdang, Selangor
oo. so kalau saya duduk kolej, bagi alamat kolej lah ye?
DeleteYa betul tu
DeleteLepastu ape awk buat ea lpas tak dpt nom pin. Sy pun tggu nom pin tak smpai lg. Brg dh ade dlm box. Nk buat mcm mne ea ?
ReplyDeletePoslaju cakap dorang tak boleh resend pin ke nombor lain. Jadi kena tunggu barang dikutip & dihantar semula ke pos office. Kena call poslaju untuk arrange redelivery
DeleteSo update mcm mana? Macam mana nak arrange redelivery since poslaju pun susah nak angkat call ?
DeleteSaya hantar email minta redelivery
Deletepos laju reply email cepat tak?
DeleteBila mereka akan reply?
Deletelama tak ya nak dapatkan mesej no. pin tu?.
DeleteSelalunya berapa lama ye redeliver tu?
DeleteMaksudnya barang tak dihantar ke poslaju depan cimb?
ReplyDeleteTak. Poslaju Balakong
DeleteSaya hantar email untuk redelivery
ReplyDeleteKenapa brg saya dihantar ke ezibox tncpi???jauh la nk pegi...nak naik apa....apa nk buat ye?
ReplyDeleteEzibox tncpi tu kat mana? Maybe boleh tunggu collection time expire. Lepas tu bila dia dah collect balik, arrange redelivery
DeleteSaya punya barang pun dihantar ke Ezibox tncpi tu. Macam mana nak redelivery semua ye ? Dan macam mana nak hantar email untuk redelivery ?
ReplyDeleteEmel ke care@pos.com.my atau call 1300 300 300
DeleteHi nak tanya kalau pos barang yg bsr contoh mcm kotak printer tu boleh guna tak ezibox ni? Tq
ReplyDeletekalau gdex ke lazada express yang hantar boleh letak alamat ezibox ni tak ?
ReplyDeleteezibox ialah servis Poslaju cik.
DeleteHaritu lepas awak email mintak redelivery lama ke baru dpt brg tu?
ReplyDeleteSeingat sy, esoknya sy dpt email confirmation barang dah pos semula...2 hari mcm tu dpt dah
Deletemacam mana ye, nk hntr email utk redelivery tu. sbb sy tnggu password msg dri poslaju tk dpt. hrini dh expired dh dri ezibox tu.
DeleteLepas awak email tu lama tak bru dpt brg tu?
ReplyDeleteSaya nak tanya, kalau saya tak ada order barang apa² boleh jadi ke barang tu salah orang ? Saya nak kena call pihak sana ke ?
ReplyDeletesalam..hye..means kite just masukkan alamat kolej kita macam biase then collect kat kmr? so POsLAJU dh maklum la hal ni walau kita masukkan alamat kolej or pejabat dalam upm
ReplyDeletehurm.. tak jugak. sekarang ni macam kadang2 dia hantar ke alamat, kalau tak sempat baru dia drop situ..agaknya la
DeleteUntuk lebih selamat, klo saya letak alamat ni
DeletePos Ezibox KMR OnePutra Resident, Universiti Putra Malaysia, 43400 Serdang, Selangor
lebih prefer ni ke atau alamat kolej? saya risau barang tak sampai
Kalau barang lazada boleh tak nak pos ke ezibox kmr ni?
ReplyDeleteNak gate kolej kmr tu sentiasa bukak ye kalau nak amik parcel kita?
ReplyDeletegate sentiasa bukak :)
DeleteSaya letak alamat dkat kmr tp brg smpai kat ezybox tncpi. Kenapa? Ezyboz tu kat mana?
ReplyDeleteNak tanya mcmana kalau pin tu xdpt yea... Sbb no dh mati plak
ReplyDeletePoslaju EziBox tak terima parcel dari kurier selain PosLaju, so if any students UPM yang beli barang online and seller dia guna kurier selain PosLaju boleh lah guna servis Parcel Hub Exprimo ��
ReplyDeleteboleh klik link ini www.exprimo.com.my untuk tahu lebih lanjut untuk menggunakan servis Exprimo
kalau skrg ni, guna alamat mana ye utk di pos ? bole bgi full alamat tak ? tq
ReplyDeleteSatu inisiatif yg baik dari poslaju. Syabas!
ReplyDeletebarang sy dh ada dlm ezibox @KMR UPM..tetapi mesej tak sampai..macam mana ya
ReplyDeleteSya Bru he g ezibox sbb due nya esok... Dh setel keyin smua particular tu then skrin terus ke menu asal (home) to box x buka2.. msej terus samp kata saya dh pungut brg tu.. mcmna eh ?
ReplyDeletePernah jadi jugak. system error kot..kebetulan masa tu ada abg poslaju baru collect barang. minta dia tolong bukak
DeleteSorry, macam mne klo saya x dpt no pin ye?
ReplyDeletePernah jadi jugak...sy call posmalaysia
DeleteCheck tracking drop kat ezibox tapi poslaju tak bagi pape mesej pon lagii ☹️ Nk guna harini jugakk
ReplyDeleteNumber pin dihantar ke number fon lama.. aduhh
ReplyDeleteKalau saya ambil lambat parcel apa jadi ye? Saya buat alamat kolej saya tapi posmen hantar kat ezibox kmr. And saya tak boleh keluar dari kolej dalam tempoh 48 hours tu
ReplyDeleteKalau dah lebih masa diberi, posmen akan pick up balik dan hantar ke hub (pos laju balakong).
DeleteLepas tu sy tak sure macam mana. Sebab sy pernah dapat call dari poslaju, dia tanya nak redeliver atau self collect
Hi ms hani syahida.. barang sya ada kat situ. tak sempat bagi dengan abang sbb baru meninggal sebulan yang lalu. ada call pos laju di 1300-300-300 tp tak boleh contact customer svc pulak..
ReplyDeleteInnalillah...
DeleteDah cuba email poslaju?
Kalau tak sempat ambek, maybe nanti return to sender