Friday, February 3, 2012

Persediaan menghadapi sejuk Edinburgh

 Saya pun musykil macam mana nak sebut. Kalau kamu musykil jugak, boleh klik link atas tu.

Edinburgh adalah capital city bagi Scotland dan merupakan bandar kedua terbesar di sana. Seperti kebanyakkan tempat lain di Scotland, cuaca di sana adalah sentiasa sejuk (bagi kita, Malaysian). Kalau waktu siang musim sejuk suhu jarang turun bawah takat beku. Kawan-kawan kat sana cakap sekarang suhu around 4-6 celcius. Bila summer pulak, suhu jarang naik lebih dari 22 celcius! apakah? *sigh*


Jadi, saya sebagai seorang yang tiada lapisan lemak ni kena la buat persediaan sewajarnya. Dalam office kalau air cond 25 celcius pun dah pakai sweater.




Semalam saya pi kedai Kok Kong Winter Wear, Jalan Loke Yew. Saya tahu pasal kedai ni dari newspaper. STAR kot. Cadangnya nak beli jaket untuk pakai kat sana. Tapi macam-macam jaket dah try, jadi konfius nak beli yang mana. Last-last beli benda lain




A) Long John
Long john adalah baju khusus untuk musim sejuk yang panjang dan ketat menutupi seluruh badan dan kaki. Nampak macam baju inner & legging yang ketat.

Ramai kawan sarankan saya beli long john. Dari apa yang orang cakap, long john kat sana lebih berkualiti dan murah. Tak tau la betul ke tak..Kena carik yang jenis non-itchy. Walaupun saya akan ke sana bukan musim sejuk, tapi saya beli jugak lah 1 set. Sebagai persediaan, mana tau kot-kot spring pun saya tak tahan sejuk..huu

Ada 3 jenis long john. Tebal, sederhana tebal, nipis. Saya diberitahu jenis long john yang berlainan digunakan untuk situasi/suasana yang berlainan. Contohnya: kalau untuk bersiar-siar (outdoor) pada musim sejuk, kita kena pakai yang tebal. Kalau indoor yang nipis sikit.



B) Legging
Kalau badan sejuk, kita pakai sweater atau jaket kan. Kalau kaki? Legging. Ni bukan jenis nipis fesyen muda mudi masa kini tu. Ni yang tebal. Beli dengan harapan, boleh pakai sebelum pakai jeans dan melindungi kaki dari kesejukan melampau yang boleh mengakibatkan cramp.


C) Stokin bulu biri-biri
Aunty yang jual tu cakap, kalau pakai kasut leather dengan stokin ni boleh tahan kaki dari sejuk. Tapi kalau cuaca yang sangat sejuk, pakai socks ni dengan sport shoes tak dapat tahan sejuk. Saya beli ja lah satu sebab rasa macam tebal sedap ja material dia..hehe..lagipun untuk buat perbezaan stokin ni dengan jenis biasa (tak tau bulu apa..hee)


D) Pek Panas
Dulu masa spm ada belajar pek panas & pek sejuk. Masa tu tak faham apa benda la pek-pek ni. Waktu bila nak guna...sekarang baru tau.

Digunakan pada musim sejuk. Cara guna, buka pek ni dan masukkan pek tu dalam poket seluar/baju. Akan membantu panaskan badan kita. Ada jugak jenis yang lekatkan kat badan. Lekat kat tapak kaki pun ada.

Kat kedai ni, satu pek dijual dengan harga RM5. Saya rasa kalau kat luar negara lagi murah kot. Kan? Tapi saya tetap beli jugak. Banyak pulak tu. Haha excited dengan benda panas-panas ni. Lagipun saya akan pi sana berempat. Jadi, pek2 ni boleh la kongsi-kongsi. Walaupun bukan winter, saya risau jugak sebab tak biasa kan...




Macam nak survey benda-benda kat bawah ni pulak. Agak-agak perlu beli tak? Atau beli kat sana ja nanti? Ada yang cakap kat sini lagi murah dari sana...hurmmm









16 comments:

  1. hani..awak pegi sana smbung study ke??atau just a vacation.wa jelesnya..hehe

    ReplyDelete
  2. beli yg mana patut je hani...sbb kat oversea lagi murah...sbb adik sya pun mcm nie jgk dulu...smpai je kat US tgk2 lagi murah brg2 kat sana...so mcm rugi je beli kat MAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kan...plan nak beli utk kegunaan first few days saja :)

      Delete
  3. tahniah hani.. nnti jgn lupa bawak balik pape dri sana ntuk sy..hik ;)

    ReplyDelete
  4. hye :)

    nak tanya, murah ke long john & jacket kat sini? berapa eh range harga nye?

    TQ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau nak ckp murah ke tak. sebab tak compare dengan tempat lain...long john rm90. jaket rm200 ke atas :)

      Delete
    2. ohhh, ok.. tq!
      ingat murah.. sbb ramai je jugak org advise pegi sana..
      thanks eh :)

      Delete
  5. awk study edinburgh kt mana yeh? sy pon insyaallah ke heriot watt oct ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, lets be friends! saya kat heriot watt jugak :)

      Delete
  6. boleh tau nama kedai, saya nak cari gak.. tq

    ReplyDelete
  7. boleh tau nama kedai? saya pun nak cari tq

    ReplyDelete
  8. boleh tau nama kedai, saya nak cari gak.. tq

    ReplyDelete
  9. salam...long john tu rm90 sepasang @ baju je?

    ReplyDelete