Tuesday, May 31, 2011

Hukum Bakar Binatang

Saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya tahu. Sebab kalau tau tapi tak bagitau orang, saya yang salah. Kan? Apa hukumnya membakar binatang? contohnya kita bakar rumah semut, lipas dll. Hukumnya haram sebab syariat Islam mengharamkan penggunaan api untuk membunuh atau menyeksa binatang. Nabi cakap tak ada sapa yang layak seksa makhluk lain dengan api kecuali Allah sahaja.

Kisahnya: Nabi dan beberapa sahabat dalam rombongan perjalanan. Nabi SAW ternampak ada sarang semut yang dibakar. Lalu Nabi SAW bertanya,"Siapa yang membakar sarang ini?" Mereka menjawab "Kami." Lalu Nabi SAW berkata "Sesungguhnya siapa pun tidak layak menyeksa dengan api, kecuali tuhannya api itu sendiri." 

Bukan guna api saja yang tak boleh, penggunaan alat eletrik yang untuk halau nyamuk or lalat tu pun tak boleh. (yang macam raket badminton and ada elektrik bila serangga kena kat raket tu).  Sebab kalau nyamuk etc lalu kat raket ni, dia akan kena renjatan dan terbakar!




Ingat lagi dulu kat sekolah pun ustaz pernah pesan jangan sesekali bakar sarang serangga. Kalau nak membasmi pun, boleh gunakan racun, air dll...Diharapkan agar semua mendapat manfaat dari entri ini. Kalau saya salah, tolong tunjukkan. 






 

3 comments: