Saturday, August 2, 2014

Panduan Pelajar Baharu (Scotland) - Talian Telefon dan Internet

Panduan ini khusus bagi pelajar-pelajar baharu yang akan menyambung pelajaran di Scotland. Telefon dan internet paling penting lah zaman sekarang. Paling korang gusar jugak kan. Panduan ini ditulis dan relevan bagi tahun 2014 (disclaimer bajet 10 tahun lagi ada orang nak baca entry ni). 


Talian telefon:
Saya pakai line Three mobile. Sebulan £16 untuk unlimited data, dan ribu-ribu free minutes (call to UK number) dan text (sms). GiffGaff pun popular untuk data plan. Sim kad free saja boleh order di website dan dia deliver ke rumah. 


Kat campus, atas bas, kat rumah ada wifi jadi boleh ambek data plan yang jimat. tapi kalau suka instagram, kau ambek lah unlimited data.


Untuk panggilan ke Malaysia, selain gunakan Skype, Viber etc, boleh gunakan pay-as-you-go (prepaid) Lebara atau Lyca. Dua-dua ada deal
£10 untuk unlimited call to Malaysia for one month. Murah dah ni. Kalau call Maxis to Maxis lagi berganda mahai. Eh. 
Simkad ada jual di banyak kedai (student shop dalam campus pun ada) atau boleh request online. Kalau kat Heathrow ada jual dalam vending machine. Sampai terus beli boleh check in Foursquare, Facebook dan seumpamanya. Wifi Heathrow tu free 45 minit saja.


Internet:
Internet provider kat rumah boleh ambek pakej dari Sky atau Virgin Media. Tak susah, pergi mana-mana store dia dan tengok pakej yang ada, terus langgan. Cepat saja dia mai pasang. No sweat. 
Pakej internet ni selalu bundle sekali telefon rumah dan TV.


No comments:

Post a Comment