Wednesday, December 21, 2011

Luahan keliru. (melankolia)

Dah lama saya memikirkan hal ini. Semakin hari semakin keliru dengan kehendak hati. Sejak mula carik tempat untuk sambung belajaq ni, saya serba salah ja. Cuma buat ja ikut orang. Go with the flow. Saya keliru nak buat tempat dekat ka jauh.

Tapi saya dah apply untuk ke tempat jauh. Masa apply tu memang lah rasa beriya. Nak sangat dapat. Tapi lepas dah dapat tempat, mula rasa was-was. Tahla...Sekarang cuma tunggu dari pihak atas. Kalau dapat, kena pi la.

Kadang-kadang mintak bagi dapat pi. Kadang-kadang rasa harap tak dapat pulak. Haru. Tapi memang bagus buat kat sana.
1. Dapat tengok tempat orang. belajaq budaya, komunikasi, berdikari lah apa semua tu
2. Supervisor kat sana sangat baik. (dari email ja lah). Tapi diakui sendiri oleh lecturer-lecturer kat sini yang kenal dengan SV sana tu.
3. Kalau buat dengan SV tu, memang gerenti dapat guidance yang sewajarnya. (depa kata)
4. Dapat melancong free. Orang support.


Boleh tahan jugak la advantage kan. Bila ingat yang tu, terus doa bagi la dapat pi. Tapi, kadang-kadang akan terfikir,
1. Macam mana nak survive sorang-sorang kat sana nanti? Memang la orang kata ramai warganegara kat sana. Tapi masa awal-awal jenuh jugak la. How how? Pi sorang-sorang pulak tu. Jenuh jakun. Kalau pikiaq pun dah rasa nervous. (macam la sekarang ada kawan sangat)
2. Tak reti nak cakap omputeh nanti. Masalah komunikasi T_T. Semakin pendiam la satgi..Haru jugak tu.
3. Nanti mesti terserempak puppy di mana-mana. Tak suka tak suka. Ya la, tu kan macam haiwan kesayangan. Macam kucng kat sini. (hiperbola ja pikiaq macam tu. Tak tau betoi tak)
4. Macam mana nak present kat conference yang penuh warga asing? Tidakkkkk...



Pesimis betoi saya ni. selalu bayang turun kapal terbang, blur blur tak tau nak pi mana. Nak naik taxi tapi tak reti cakap. Dok kat kerusi ja sambil update status sedih-sedih kat facebook. Guna wifi airport. (T_T)



Last week masa demam seminggu, lagi la rasa takmo pi jauh. Teruk teruk teruk.


Tengok, saya bercelaru kan. SV saya kat sini kata ikut nasib you lah Hani. Jangan takot. Kalau Tuhan rasa you boleh buat, you nak cakap apa. Betoi jugak tu. Allah saja tau yang terbaik untuk saya. Jadi, saya dah tak doa bagi dapat pi. Cuma doa bagi dapat apa yang terbaik untuk saya. Kalau tak dapat pi, maksudnya saya lagi sesuai belajaq dekat-dekat ja. Di kelilingi hutan hujan tropika ni. Musim panas dan lembap sepanjang tahun. Musim sejuk pun ada jugak. Salji pun ada.


Saya tengok kawan-kawan yang dah & akan pi semua hebat-hebat. Matang, pandai bercakap. Memang padan la depa pi. Jauh betoi panggang tu dari saya. Haih..Sekarang tengok orang pi, dah tak jeles. Tak kisah dah. Tapi tak tau la bulan depan, tahun depan kot rasa jeles tengok gambaq-gambaq depa kat sana (hehe).


Keputusan dapat pi/tak dapat pi mungkin akan tahu minggu depan. Kalau dapat, dalam gembira mesti ada gusar, takut, bimbang etc. Kalau tak dapat pulak, mesti akan ada kecewa, terkilan dalam masa yang sama lega. Saya belum apply tempat baru pun. Tak larat nak buat proposal baru. Seksa betul nak buat proposal hari tu. Tapi minggu depan akan gigih buat. InsyaAllah.



Jadi kawan-kawan pun, doakanlah yang terbaik untuk saya. Saya pun mendoakan yang terbaik untuk kalian. Bagi yang akan terbang tu, saya gembira untuk anda. Selamat maju jaya!

No comments:

Post a Comment